Home » Adventures » Lords of Time

Lords of Time

Essay: 
(Part 2)
 
Sidst slap vi Claus Mathiesen netop som han var på vej ind i Rembrands hytte. Lad os afslutte essayen med de sidste tider.
 
LORDS OF TIME — THE END
Jeg går indenfor, her kommer jeg ind i en lang hal. Der står 2 lange borde, på det ene af dem er der et spil kort og en sølvklokke. Jeg blander kortene og ud falder en joker, den tager jeg. Så ringer jeg på klokken og straks står der en tjener, som ser fortabt ud. Han forklarer mig at hans Master er vred over, at han har mistet jokeren. Den giver jeg ham selvfølgelig, og han bliver så glad, at han forærer mig sin kasket. Da jeg kigger på den, ser jeg at den har et billede af et time glas. I den anden ende af stueetagen, er der en spisesal, hvor jeg finder et drikkehorn og noget kød.
   Oppe på 1. sal er der nogle vagthunde, som jeg giver kødet, de gnasker det i sig og lægger sig til at sove. Inde i en gammel ottoman, finder jeg en kongekrone og på væggen hænger der et orientalsk tæppe. Inde i musikrummet finder jeg en gammel lut, med en skøn klang, men musikrummet har en elendig akustik, så jeg sætter mig ud på trappen for at spille. Netop som jeg tager en Gsus4#11, glider et panel til side. Bagved er der en hemmelig dør. Bagved døren er der jordens vanskeligste maze og den må I selv finde ud af. Når I er kommet igennem, kommer I til en brønd, der indeholder magisk vand. Drik det og få mange flere kræfter til næste gang. Jeg går nord og er i uret
igen.
 
Last waltz..
 
Denne gang har uret bragt mig til FREMTTIDEN. Jeg får lyst til at gå en tur på mælkevejen og da jeg når tappen, ser jeg en nedfalden stjerne. Jeg beskytter hænderne, før jeg tager den, da den er hvidglødende.
   Vel nede igen, går jeg ind i en butik og køber “groat”. Det hele ser meget øde og forladt ud, ikke en levende sjæl ser jeg. Netop som jeg opgiver at finde andet end dybe kløfter, ødelagte veje og andet djævelskab, ramler jeg ind i et rumskib. Det ser stort tomt og forladt ud, men døren er låst. Heldigvis har jeg gemt nøglerne fra zone 1, så det er ikke noget problem, at komme ind.
   Inde i rumskibet finder jeg en pool. Lige det, der skulle til, at afkøle den meget VARME stjerne. Da det er gjort, kigger jeg mig lidt omkring; en solid madras samt en raket med et langt reb, bundet fast. Og jeg finder også en stor ædelsten. Med alt dette forlader jeg rumskibet igen. Jeg har altid haft det sådan, at jeg kan gå og sove, det gjorde jeg også her. Det resulterede i et gevaldigt styrt ud over en dyb afgrund. Heldigvis tog madrassen det værste af stødet, så Jeg er næsten uskadt.
   Jeg står nu ved indgangen, til et større hulesystem. Lidt forsigtigt titter jeg indenfor, hvor der er 3 forskellige døre. Jeg vælger en, og kommer ind i et våbenkammer. Her er der et lasersværd, som jeg tager med for en sikkerheds skyld.
Efter at have vandret lidt rundt i hulerne, kommer jeg ind i et værelse uden tag, hvor jeg affyrer raketten, Hurtigt kravler jeg op ad rebet, og befinder mig ved en stor brønd. En hurtig beslutning bliver taget - ned i brønden. Her er der en stor og meget smuk rubin, og når man kigger i den, er det som at se i et forstørrelsesglas. Op ad brønden igen, nord og vupti, her er CYBERMAN. Han virker ikke særlig venlig, så jeg giver ham af lasersværdet. Det er noget, han kan forstå, så han tager benene på nakken (iøvrigt et upraktisk sted at have dem når man skal løbe). Mod øst er der et værksted, der har repareret robotter.
På arbejdsbordet finder jeg en lille skruetrækker, som jeg bruger til at åbne robotten i fægtehallen med. Ved første øjekast får jeg ikke øje på noget inde i robotten, men da jeg forstørrer mit udsyn ca. 500 gange, får jeg øje på en microchip. Ved ca. 1000 gange forstørrelse, ser jeg at, der er et billede af et timeglas på den, så nu er der bare tilbage at finde uret igen, smide værdierne og så ses vi i
   Romertiden: Det er en mærkelig fornemmelse, at stå her midt i den så berygtede romertid. På den ene side af gaden, står der to centurions og diskuterer et eller andet, men jeg kan ikke høre, hvad de snakker om. Istedet går jeg ind i et tempel, som er prydet med de skønneste malerier. Her knæler jeg ærbødigt, beder en bøn og så føler man sig til Perseus & Andromeda. Jeg er nu i besiddelse af de selvsamme sandaler som fra Channel 8’s Smash hit.
   Jeg beslutter mig for, at kigge på byen for at finde, det jeg søger. En solid trefork og et mindst ligeså solidt net, finder jeg i en barak, hvor gladiatorerne holder til. Efter en tur på det lokale marked, ender jeg i et skatterum. Her er der et gyldent bæltespænde og en gladiator. Idet jeg tager spændet, napper han det ud af hånden på mig, og i fuld galop spæner han mod den store arena. Inden han tog spændet, nåede jeg at se, at der var et billede af et timeglas. Altså ingen vej udenom, efter ham.
   Da jeg kommer ind i arenaen, er det første, der fanger mit blik, en kæmpe løve. Hurtigt kaster jeg mit net over den, sætter det godt fast med treforken og vender mig mod gladiatoren. Han har fået så meget respekt, at han frivilligt afleverer bæltespændet. Nu trænger jeg virkelig til et bad, så jeg bevæger mig mod badeanstalten. (Hvis alt er gjort rigtigt, er du nu istand til at flytte den “grating”, der pryder væggen i et af baderummene). Det gør jeg så og kommer ind i en mini labyrint. Her er meget varmt, rigtigt varmt, men som den vise mand jeg er, har jeg husket drikkelse, derved undgår jeg den ellers visse død.
På randen af hedeslag, ender jeg i uret igen. Nu er jeg ved at være klar til finalen, nemlig zone 9. Der hvor de onde Timelords lever, og hvor de planlægger deres grimme plan.
   Her står jeg så. Alt omkring mig er så underligt, både smukt og skræmmende på en gang. Den eneste vej leder mod syd, hvor jeg kommer til en stor låst jerndør. En stor sten falder fra mit hjerte, og pludselig dukker ”Father Time” op. Han fortæller mig, at der stadig er tid nok, til at besejre de 9 Timelords. Så åbner han døren for mig, så jeg kan gå igang med sidste kapitel.
   Efter en gruopvækkende vandring, finder jeg en flaske gift, den sidder fast, så jeg må grave den fri. Jeg befrier de mennesker og dyr, der har været holdt fanget meget længe. En mand blandt fangerne giver mig en box, der er afbildet et timeglas på den.
   På min videre færd ender jeg i en kødædende plante, netop som den er ved at fordøje mig, giver jeg den en kraftig dosis af giften. Det ætser sig ind i siden på planten, en åbning viser sig mod øst. Jeg kravler igennem åbningen, her er der en gang, der leder op. På vejen op finder jeg en kappe, den ligner næsten den Dracula har. Jeg tager den på, og kravler videre op, en dør spærrer al videre fremfærd, men ingen døre er uforgængelige, så pludselig befinder jeg mig under et bord, hvor 9 par ben er parkeret. Da jeg kravler frem, finder jeg ud af, at jeg er usynlig. De kan ikke se mig, så jeg går ind i et tilstødende rum.
   Her er der en stor heksekedel, den fodrer jeg med alle 9 timeglas objekter + ildfluen. Så rører jeg godt rundt, tilsætter salt og peber og vi har en rigtig god gang TIMELORDS suppe. Tilsæt dagens garniture og du har besejret LORDS OF TIME ved at forhindre de 9 Timelords i at ændre tidens gang.
Claus H. Mathiesen.
Forsiden af Vol 2, no 12 - 1989
Subscribe to RSS - Lords of Time