Home » Adventures » Time Thief

Time Thief

Anmeldelse: 
Version testet: ja, gæt selv! Pris 75,- i denne måned i Adventure Posten.
Hvad vi her har med at gøre er ikke alene et godt adventure, det er et skide godt adventure! Don Macleod har presset 64'eren til sidste byte og leverer os et two-parts textadventure med mere text end i Draculas 3 dele tilsammen, Og atmosfæren er ovenud ligeså god.
Selvom Time Thief fra Big Sky Software må betegnes som et Home-Grown adventure, er det langt fra den standard af HG's, vi har set til dato. Her er der tale om 50-60% text-compression, der gør det muligt at fylde endnu mere atmosfære ned i computeren end normalt. Og det er så sandeligt også udnyttet. Men lad det ligge lidt endnu og lad os tale om plottet.
Kendrigern, den store ærke-troldmand, har opbygget et Time Share Travel company, men ikke noget almindeligt. Her låner man tid, køber levetid. Han sidder på rejsemarkedet verden over og pengene strømmer ind. - - - Indtil!!! The Time Thief arrives! En fortælling fyldt med mystik og imagination begynder. Kendrigerns ferierende kunder er begyndt at falde om som fluer: .Ikke af varmen, men af årsager som kun The Time Thief kender. Imperiet er ved at styrte i grus og Kendrigern må have hjælp. Han tilkalder sin tro hjælper(inde), Jocasta, og prøver desperat at sætte hende ind i problemet, men rammes af en ustoppelig kløe. Den breder sig over hele kroppen for til sidst at ende i hans storetå og i desperation får han Jocasta til at hugge den af. "Cut!"
Sådan. Og det er kun begyndelsen. Det er en tredjedel af, hvad du bliver præsenteret for i den 8 siders manual, der følger med spillet. Herfortsætter en samtale mellem Kendrigern og Jocasta, hvor hun sættes ind i problemet omkring den formodede tyv, der uhindret stjæler liv fra folk. Kendrigern skælver og har mest af alt lyst til at kigge sig over skulderen og ud af vinduet; han føler sig forfulgt. De bliver enige om, at Jocasta l skal finde tids-tyven mod en højere stilling i firmaet og hun sendes afsted. Her er det, at du kommer ind. Du er Jocastas tvillingesøster og skal nu på jagt efter både hende og tyven. Du befinder dig I foran en portal til nyere og sværere eventyr. Er du klar? Selvfølgelig, men til hvad? Jo, du skal I simpelthen på den sværeste og mest dystre ! mission noget levende væsen nogensinde har været på. Du skal sendes til en "drømmeverden", hvor alt det du I troede var umuligt vil ske.
Størstedelen af handlingen udspiller sig i pt.1 Shadows & Light omkring et gammelt faldefærdigt palæ. Store uhyggelige ulve-edderkopper, tonsvis af spindelvæv, svævende silhouetter og skygger er hverdagskost. Et produktmix med almindelige personer, fabeldyr, uhygge og spænding. Pt.2 Ironhand udspilles derfra, hvor Shadows & Light slap. Du er nu inde i selve hjertet af palæet og dele af hvad du oplevede og gjorde i første del vil allerede være at finde gjordt her. Nogle af de samme locations benyttes igen, men nu er alt blot så snedigt, at du ser det hele fra en anden vinkel. Nu udforsker du med palæet som udgangspunkt og hvad der før var west er nu south! Et snedigt påfund, jeg ikke har set før. Ja, faktisk er det meste af det, du støder på her nyt og originalt!!!
And here we are again with..... THE SCORES!!!
 
NYX.
Lyd: 
No sound - eller var det fordi, jeg havde skruet ned?
Grafik: 
Bortset fra et par små effekter når du læser dokumenter osv., er der intet. Ingen grafik.
Parser: 
Der accepteres ikke komma-deling- er, punktum eller andre "komplicerede" sætnings- konstruktioner. Vil du putte noget i noget, skal det gøres over to omgange. Put Brief - Into Packet. Hurtigheden kan der ikke pilles ved. Der er knald på drengen.
Parser Score: 
70%
Ordforråd: 
Part. l genkender omkring 200 udsagnsord og navneord. part.2 omkring 150. Det er flot. Og så har du mulighed for at forkorte ord som Get. Examine. Take, Drop, Help til det første bogstav. Så "Take All" hedder nu "T A"! "Examine" er blevet til "X" og fremdeles. Smart, snildt og hurtigt. Brief og Verbose er med ligesom du nu kan bruge Ramsave/Ramload til 3 forskellige positioner. Du starter med position 1 som du kan Ram'me. Du skriver "F" (Forward) og positionen er nu 2, der også kan Ram'mes. osv. Hertil hører kommandoerne Old og New. der gør Ram-delen laaangt mere fleksibel. Og så kan du bruge OOPS, hvis du gør noget forkert! Save/Load er speciel og omhandler kun de Ram-savede positioner. Så vil du save. skal du altså Ram-save først. En ting du hurtigt vender dig til.
Ordforråd Score: 
80%
Sværhedsgrad: 
Det er, efter min mening, to svære dele Don her har programmeret. Bare den kendsgerning, at du ikke kan klatre i træer eller gennem huller uden at smide hvad du har i hænderne først, gør det hele mere kompliceret. Hvordan får du f.eks. åbnet kisten i kælderen, når du ikke kan kravle ned i brønden med en nøgle i hænderne? Eller hvordan får du tingene fra skuret med ud? Spørger du om hjælp: "The lightbulb appears with a faint pop. 'Monkeying about? What you want. an RSM knows the ins and outs of." - Dejlig kryptisk ikke.
Sværhedsgrad Score: 
89%
Præsentation: 
Lækkert skærmlayout med de fornødne mellemrum. En "MORE" routine mellem de til tider op til 4-5 skærmfulde text. En neutral farve, der ... Jeps, du har mulighed for at æn- dre farve på såvel baggrund. kant og bogstaver. Hvad siger du så Egon? Og det gøres nemt og hur- tigt med funktionstasterne. Manualen er sjov og velinformerende. Den fortæller 6 sider om for- historien (flot læsning) og to sider om de mange standard og ikke standard faciliteter indbygget i dette spil.
Præsentation Score: 
78%
Valuta for pengene: 
Her er vi nær det ideelt ideelle. Se på tilbudsprisen i denne måned og køb. Du får mere ud af det end i Rod Pike's "The Pilgrim" (for at nævne et eksempel). og så er prisen endda under!
Valuta for pengene Score: 
96%
Subjektiv vurdering: 
Kan man være subjektiv her~ Der er to dele, hver især god og lang, Der er atmosfære og svære puzzles. Da jeg skrev score første gang fik jeg følgende svar: "10/2370 in 332 moves". Så alt i alt kan I se, at der er en del beskæftigelsestid i TIME THIEF.
Subjektiv vurdering Score: 
88%
Kommunikation: 
Her er tale om en noget sparsom del set fra din side. Du har ikke mange muligheder, men kan få en del sjove episoder ud af at tale til folk og dyr.
Kommunikation Score: 
50%
Atmosfære: 
Det er nu kliche'erne skal tages i brug, for de findes ikke i eventyret. Du får bunker af informationer i hovedet, mens du spiller. Lange location beskrivelser, fyldt med humør og atmosfære. Små episoder sker omkring dig og f.eks. blot det at låne en motorsav kan give anledning til et billigt grin, alt efter hvad du har i inventory. Prøv at tage busken på hovedet! Eller prøv at skrive hjælp et par gange. Hvad med at tage fjeren i vandet? Der er utrolig mange variationer i dette spil, varia- tioner det ikke er sikkert, du støder på, men som er indlagt for at tilgodese den mere kræsne spiller. der prøver alt mellem himmel og jord, også selvom han lige har fået besked på, at det må man altså ikke.
Atmosfære Score: 
87%
Hints: 

- Hvordan får man åbnet kisten i skuret? Kan pumpen inde i laden laves?

*Den er da nem, (ha!) - Smut igennem kloak-mazen, tag drill i kælderen og drill lock på skuret. Chest går nu automatisk op! Voila...


-For øjeblikket sidder jeg fast i stable og kan ikke få nøglen med ud. "Put key"-kommandoen giver svaret - "You're on the wrong track there". Bør "Put"-kommandoen ikke efterfølges af onto/into, oder was? Jeg bærer bush på hovedet -udenfor stable har jeg droppet box og chocolate. For øvrigt har det heller ikke lykkedes mig at få. noget med fra Shed. Kan "help" overhovedet bruges til noget - for mig er det det rene volapyk - kan det dechifreres?

*Just relax,.. Hvis du tjekker din manual - jeg ved du har en, for du har jo købt spillet originalt hos os - ser du rigtigt nok, at Put skal efterfølges af into/onto, men her skal silver key altså ikke puttes! Du kan ikke smugle den med ud! -Du skal i stedet have drill fra kælderen, tage bush af hovedet, putte coin i den, sætte bush på mell - ser du bush med coin er en container, der kan løfte ting for dig - og kaste mell op fra kanalerne under jorden. Du kan nu sætte bush på stable doors og bore låsen ud, - Hov, glemte jeg at sige at du skulle gå væk? (Så er det da godt, at man kan ram-save op til 3 positioner!, red). Shed skal også bores op, læs svaret til Jonas. Mht. help-routinen er den da tydelig nok: "Monkeying about?" -Monkey wrench? Skruenøgle! - Værktøj, ergo et bor! Tag drill og bor låsen op. (Ha!).


*Er fjederen et kildent problem? Kan du ikke finde den? - Du står lige under! Til gengæld ligger den lige over brochen.

 *At komme ind i hytten er et fældende problem. Prøv i stedet at udforske lokaliteterne omkring Mansion.

 *Kan du ikke hitte signpost? - Så led videre!


-(part I): Jeg har fået åbnet manhole cover, fundet en langhåret satan af en ulve-edderkop og kan ikke rigtig blive gode venner med den. Hvad skal jeg gøre/give den? Den vil ikke have brochen!

*Tænk dig om Peter. Har du nogensinde hørt om edderkopper, der spiser brocher? Hvad med at give den en skildpadde - altså ikke af kød og blod, men chokolade...

-(part II): Jeg har snydt lidt og er sprunget til 2. del (i desperation). Her har jeg problemer med tidsmaskinen. Kan den startes?

*Ja, det kan den da, Peter. Træk et kabel fra generatoren og alt er i fineste orden. Sådan da!


Pt.1

*Armen i hullet har ikke s(c)eneskræk. Den tilhører blot en in(cairn)eret adventurer, der ikke bryder sig om at blive undersøgt.

*Glem ikke, at du starter ved siden af et plateau! Nedturen kan tids nok komme.

*Et fældende problem vil være til at låne sig ud af.

*"Mel" får ting til at reagere som var de i outer space!

*Fuglebadet er ikke reserveret til fuglene.

Forsiden af Vol 3, no 3 - 1989
Forsiden af Vol 3, no 2 - 1989
Forsiden af Vol 2, no 8 - 1989
Forsiden af Vol 2, no 7 - 1989
Subscribe to RSS - Time Thief